Azerbajdzsánban az anyakönyvi okiratok beszerzésére személyesen az ASAN xidmət nevű hatóságon keresztül van lehetőség. Az okiratok beszerzésére elektronikus úton nincs lehetőség.
Házassági anyakönyvi kivonat beszerzése külföldiek számára (szükséges dokumentumok listája):
- Írásbeli kérelmek a házasságkötési szándékot jelző személyektől;
- A házasságot kötni kívánó személyek személyazonosságát igazoló dokumentumok;
- A külföldi vagy hontalan személyek állampolgársága vagy állandó lakóhelye szerinti illetékes hatóság által kiállított és megfelelően hitelesített családi állapot igazolás (az igazolás a kiállítás napjától számított 6 hónapig érvényes);
- Korábban házas személyek esetén a házasság felbontásáról szóló igazolás (másolat), a házastárs halotti anyakönyvi kivonatának másolata, vagy a házasság érvénytelenségét megállapító jogerős bírósági határozat vagy annak kivonata;
- Igazolás arról, hogy a házasságot kötni kívánó személyek orvosi vizsgálaton estek át;
- Az állami illeték befizetését igazoló dokumentum (10 manat).
A házasságkötésre a Nyilvántartási Hivatal, vagy a végrehajtó hatóság képviselete előtt kerül sor, a házasodni kívánó személyek jelenlétében, legkorábban a kérelem benyújtásától számított 1 hónap elteltével.
Indokolt esetben a házasságkötés időpontja a Nyilvántartási Hivatal, vagy a végrehajtó hatóság képviselete által legfeljebb 1 hónappal lerövidíthető vagy meghosszabbítható.
Indokolt esetek lehetnek: sürgős, hosszú távú üzleti út vagy állandó lakóhelyre költözés, közös gyermek, a házasodni kívánó nő várandóssága, a házasulandók vagy közeli hozzátartozóik súlyos betegsége, katonai szolgálatra való behívás, illetve egyéb körülmények. Ezeket megfelelő dokumentumokkal kell igazolni (pl. kiküldetési lap, orvosi igazolás, születési anyakönyvi kivonat stb.).
Különleges esetekben (várandósság, közös gyermek, mindkét fél 50 év feletti életkora), a házasságkötés a kérelem benyújtásának napján is megtörténhet.
A házasságkötési korhatár Azerbajdzsán Köztársaságban 18 év.
Születési anyakönyvi kivonat beszerzése külföldiek számára (Szükséges dokumentumok listája):
- A szülők személyazonosító okmányai;
- A szülők házassági anyakönyvi kivonata (apostille-lal ellátva);
- A szülők születési anyakönyvi kivonata (apostille-lal ellátva);
- Egészségügyi intézmény által kiállított dokumentum, amely igazolja a születés tényét, idejét és helyét (103-as űrlap);
- Ha a gyermek egészségügyi intézményen kívül született, az a dokumentum, amelyet a szülésnél segédkező orvos vagy a szülés után felkeresett orvos állított ki;
- Ha a gyermek halva született, az orvos által kiállított halvaszületési igazolás;
- Ha a gyermek azelőtt meghalt, hogy az anya elhagyta volna az egészségügyi intézményt, az orvos által kiállított igazolás a születésről és halálról;
- Orvosi igazolás a gyermek egészségi állapotáról, ha a születés regisztrálására előírt 1 hónapos határidő lejárt (késedelmes regisztráció esetén 10 manat bírság).
A születés bejelentését hivatalosan házasságban élő szülők (apa vagy anya), vagy egyikük, illetve házasság hiányában az anya, vagy ha a szülők valamilyen okból nem tudják benyújtani a kérelmet (pl. betegség, hosszú távú kiküldetés, külföldi tartózkodás, elhalálozás stb.), akkor rokonok, szomszédok, a szülést levezető egészségügyi intézmény vezetése vagy más személyek is megtehetik a nyilvántartási hivatalnál, a konzuli hivatalnál vagy a végrehajtó hatóság képviseleténél.
Magyarországon tartózkodó kérelmezők esetében javasoljuk, hogy vegyék fel a kapcsolatot Azerbajdzsán Magyarországi Nagykövetségének Konzuli Osztályával, ahol részletes tájékoztatást adnak az okiratok beszerzésnek módjáról.