2016. január 1-jétől magyar állampolgárok részére új típusú, elektronikus magyar személyi igazolvány kerül kiállításra. A bevezetésre került állandó személyazonosító igazolvány amellett, hogy vizuálisan tartalmazza a jelenlegi személyazonosító igazolvány adattartalmát, elektronikus tároló elemmel rendelkezik. 

2017 májusa óta van lehetőség az elektronikus személyi igazolvány (továbbiakban Eszig) iránti kérelmek külképviseleteken történő benyújtására. 

A kérelem benyújtásának előfeltétele, hogy a magyar állampolgár kérelmező adatai aktív állományban szerepeljenek a magyar személyi és lakcímnyilvántartásban. Fontos, hogy a kérelem benyújtásának időpontjában ne legyen eltérés a kérelmező névviselése vagy családi állapota tekintetében a kérelem és a nyilvántartásban tárolt adatok között.

A kérelem benyújtásához az alábbi iratok szükségesek:

  • személyazonosság igazolásához az alábbi okmányok egyike:
    • érvényes vagy 1 évnél nem régebben lejárt állandó személyi igazolvány vagy
    • érvényes magyar útlevél vagy
    • érvényes, magyar hatóság által kiállított, kártya formátumú vezetői engedély,
    • érvényes, külföldi okmány (személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány)
  • a kérelmező magyar lakcímkártyája (ha ilyennel rendelkezik)
  • a kérelmező magyar születési anyakönyvi kivonata (vagy ennek másolata)
  •  a névviselés megállapítására alkalmas magyar hatóság által kiállított házassági anyakönyvi kivonat (magyar házassági anyakönyvi kivonat vagy ennek másolata)
  • magyar adókártya és TAJ (betegbiztosítási) kártya (ha ilyennel rendelkezik)

Amennyiben a kérelmező doktori címe még nem szerepel a nyilvántartásban, a doktori cím viselésére jogosító magyar okirat (diploma), külföldön szerzett doktori cím esetén az annak magyarországi elismerését tanúsító okirat.

Kérésére az Eszig tároló elemén két, vész esetén értesítendő személy telefonszáma kerül rögzítésre.

Cselekvőképtelen kiskorúak esetében (14 év alatt) az Eszig kiállításához mindkét szülő személyes megjelenésére és aláírására szükség van. Amennyiben csak az egyik szülő tud személyesen megjelenni, akkor a másik szülő hozzájáruló nyilatkozatát is be kell mutatnia. A hozzájáruló nyilatkozatot a személyesen meg nem jelent szülő más külképviseleten/ okmányiordában/ közjegyző előtt írhatja alá. Az azeri közjegyző aláírás hitelesítését Apostille felülhitelesítéssel kell ellátni. A meg nem jelent szülő érvényes személyi igazolványának vagy útlevelének másolatát is be kell mutatni.

A korlátozottan cselekvőképes kiskorú (14 év feletti) a kérelmét saját maga is előterjesztheti.

Felhívjuk figyelmét, hogy a BM NYHÁT  az Esziget kizárólag arra a külképviseletre továbbítja, amelyen a kérelmet benyújtotta. Más külképviseletre vagy magyar okmányirodába nem kérheti a Bakuban megigényelt Eszig átvételét.

Felhívjuk tisztelt ügyfeleink figyelmét, hogy az Eszig személyazonosításon túli egyéb elektronikus funkcióiról a https://eszemelyi.hu/ weboldalon olvashat.